Używamy plików cookies

Korzystamy z plików coookies w celu analizowania wizyt, zapamiętywania preferencji i poprawy użyteczności witryny. Klikając na przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę.

Ustawienia Zgadzam się

Możesz również odmówić zgody.

Przejdź do treści Skip to menu

Szczegółowy opis mobilnego krzyża świetlnego do zamknięcia pasa startowego FIREFLY

<< Powrót do mobilnych krzyży świetlnych FIREFLY

Konstrukcja i kolor mobilnego krzyża świetlnego FIREFLY

Podstawa i ramiona krzyża świetlnego wykonane są ze stali konstrukcyjnej 11 373 (S235).

Ramiona krzyża świetlnego są pomalowane z każdej strony na żółty kolor lotniczy RAL 1021, aby urządzenie było dobrze widoczne (zgodnie z wymaganiami FAA kolor nr 13538 – żółty kadmowy – według normy FED-STD-595).

Specyfikacja podwozia

Mobilny krzyż świetlny wskazujący zamknięcie pasa startowego dostarczamy w dwóch wariantach:

Krzyż świetlny umieszczony na podwoziu (FIREFLY)

W tym wariancie krzyż świetlny jest umieszczony na podwoziu z nogami stabilizującymi.

Można go łatwo przymocować do zaczepu holowniczego pojazdu i przetransportować w wybrane miejsce na pasie startowym. W tej wersji można transportować 2 krzyże świetlne jednocześnie.

Podwozie składa się ze stalowej ramy o wymiarach 2,5 × 1,6 m, dwóch opon bezdętkowych w rozmiarze R13 i jest wyposażone w standardowy zaczep holowniczy, który umożliwia przymocowanie np. za samochodem osobowym.

Na podwoziu znajduje się krzyż świetlny wraz z benzynowym agregatem prądotwórczym oraz zapasowym akumulatorem samochodowym.

Krzyż świetlny bez podwozia (FIREFLY ECO)

Krzyż świetlny bez podwozia (FIREFLY ECO)

Krzyż świetlny jest umieszczony na ziemi na czterech regulowanych nogach. Przystosowany jest do obsługi za pomocą wózka widłowego.

Na ramie krzyża świetlnego znajduje się rozdzielnica elektryczna, benzynowy agregat prądotwórczy lub zapasowy akumulator – w zależności od wybranej specyfikacji.


Montaż krzyża świetlnego

Krzyż świetlny ma rozmiar 4,27 lub 6,4 m i dlatego jest wyposażony w składane ramiona ułatwiające jego transport.



Poziomica ułatwia ustawienie krzyża w odpowiedniej pozycji poziomej. Podniesienie krzyża do pozycji pionowej za pomocą ręcznej wyciągarki to kwestia kilku sekund.



Montaż krzyża jest łatwy i niezwykle szybki – 1 osoba da radę rozłożyć wszystkie cztery ramiona lekkiego krzyża w 30 sekund i z pomocą wciągarki ustawić go w pozycji pionowej.

Stabilność

Aby zagwarantować stabilność krzyża świetlnego, poddaliśmy go ocenie w Instytucie Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej (Wydział Inżynierii Mechanicznej, Politechnika w Brnie). Statyczna analiza strukturalna wykazała, że maksymalny dopuszczalny wiatr wynosi 91,9 m/s, co odpowiada prędkości 330 km/h.

Solidna i stabilna konstrukcja pozwala na ustawienie krzyża pod kątem 5° od pionu, co zapewnia optymalną stabilność nawet w trudnych warunkach.

Możliwość transportu dwóch krzyży świetlnych

W przypadku pogorszenia się warunków pogodowych pas startowy musi zostać szybko zamknięty. Wymagane jest, aby zamknięty pas startowy był oznaczony na obu końcach. Aby wyeliminować czas potrzebny na transport krzyża świetlnego do minimum, wyprodukowaliśmy go tak, aby można było transportować dwie niezależne jednostki jednocześnie.



Krzyż świetlny został wyprodukowany tak, aby spełniał wszystkie normy i przepisy ruchu lotniczego.

  • FAA Advisory Circular FAA A/C 150/5345-55A — Specyfikacja dla oznaczenia L-893, świetlnej pomocy wizualnej do tymczasowego oznaczania zamknięcia pasa startowego i lądowiska.
  • Przepis EASA „CS-ADR-DSN Issue 6 – F4001-D01-01_Temporary runway closure marker”.
  • Projekt zmiany ICAO – „Projekt zmiany Załącznika 14, Tom I oraz PANS – Lotniska (Doc 9981) dotyczący projektowania i eksploatacji lotnisk”.

Konstrukcja oznaczeń świetlnych pozwala na ich łatwą modyfikację w celu zapewnienia zgodności z wymogami FAA i/lub ICAO – w zależności od obowiązujących przepisów.

Mobilny krzyż świetlny do zamknięcia pasa startowego spełnia wszystkie wymagania FAA, takie jak:

  • Temperatura pracy od -40°C do +55°C
  • Wilgotność 95% RhA (przy +55°C)
  • Odporność na wiatr do 65 km/h (bez istotnego przesunięcia pozycji „ustalonego” znacznika)

Ramiona krzyża świetlnego są wyposażone w 13 lub 17 świateł InLED o wymaganym natężeniu światła. Są one pomalowane żółtą farbą lotniczą zgodnie z CS ADR-DSN.U.935.

Pozostałe parametry techniczne

Krzyż świetlny jest produkowany zgodnie z zasadami kompatybilności elektromagnetycznej (EMC).

Wszystkie komponenty elektryczne mają stopień ochrony IP 66 lub wyższy, elementy oświetleniowe mają stopień ochrony IP 68.

Mobilny krzyż świetlny jest gotowy do bezpiecznej i niezawodnej pracy na każdym normalnym lotnisku zewnętrznym.

<< Powrót do mobilnych krzyży świetlnych FIREFLY

Top